Vrouwen worden slimmer van merkkleding
Het dragen van merkkleding schijnt vrouwen slimmer te maken. Fijn om een eens te horen dat de vele euro’s die wij besteden aan onze kleding toch niet voor niets zijn.
Uit onderzoek van de Vrije Universiteit van Amsterdam blijkt dat het dragen van merkkleding voor modebewuste vrouwen voordelen heeft. Zo krijgen zij niet alleen meer zelfvertrouwen, maar worden zij ook slimmer door het dragen van de kleding.
De onderzoekers kwamen tot deze conclusie toen zij 80 vrouwen voorzagen van een colbertje. De ene helft van de groep kreeg een G-star jasje en de andere dames een jasje van de markt. Vervolgens werden de vrouwen bestudeerd terwijl zij een aantal wiskundige en taalkundige vraagstukken uit werkten.
Hoewel in werkelijkheid alle vrouwen hetzelfde merk jasje droegen, de versie van de markt was namelijk hetzelfde G-star jasje alleen was hier het label uit verwijderd, zeiden de vrouwen die het merk colbertje droegen dat zij meer zelfvertrouwen hadden. Dit effect was vooral merkbaar bij matrealistische dames.
Volgens onderzoekster Sophie Dekker had het merk colbertje ook een positief effect op het cognitieve vermogen van de dames. “Bij materialistische vrouwen bleek de score op de cognitieve taken significant hoger te worden als ze wisten dat ze merkkleding droegen. Ze waren dus kennelijk beter in staat hun cognitieve vermogens aan te spreken.”