Financiële crisis maakt mannen mannelijker
Mannen schijnen door het toedoen van de financiële crisis mannelijker te worden. Zou deze herontdekking van de mannelijkheid dan ook het einde van de metroseksuele man betekenen?
Volgens psycholoog Geoffrey Beattie van de Manchester University maakt de financiële crisis mannen mannelijker en is het gedaan met de metroseksuele man. Uit een door hem uitgevoerd onderzoek blijkt dat 4 op de 5 mannen als gevolg van de crisis een stoerder imago aannemen en hun gezichtscrème en manicure links laten liggen.
Geoffrey Beattie denkt dat dit komt omdat mannen in tijden van crisis hun levensstijl veranderen en opnieuw herontdekken wie ze eigenlijk zijn. “Wanneer de economische tijden harder worden, gaan mannen zich herfocussen op hun mannelijk kernwaarden. In voorgaande recessies vonden mannen, naast hun werk, andere manieren om hun mannelijkheid opnieuw te ontwikkelen. De metroseksuele man, die we de afgelopen jaren zagen, was vooral bezorgd om hoe hij eruit zag en kwam hier openlijk voor uit. Maar in 2010 maken mannen zich meer druk om hun werk en werkeloosheid en is hun uiterlijk voor hen minder belangrijk geworden,” aldus Beattie.